Реч лингвисте

Приказ књиге „Језичке недоумице – заблуде и митови”

Написао/ла Језикофил

пише: др Марина Николић

Права лингвистичка посластица дошла нам је до руку! С уживањем читамо књигу Павла Ћосића Језичке недоумице – заблуде и митови и изнова се забављамо присећајући се својих школских дана, задртих и ускогрудих учитеља и наставника српског (неко се можда сећа и српскохрватског) језика, како нас чупкају за уши или зулуфе (док се то још смело!) када кажемо да смо цело време провели над књигом или да волимо да причамо енглески. А тек кад кажемо да је књига дебела! Страшна грешка која изискује најстрожу казну. Књига може бити само обимна, свиње су дебеле. Ех, каквих ли заблуда!

Сада нам је то смешно, али некада смо (били) жртве – кажњавани оценама раније, а сада бесконачним расправама и убеђивањем да се, рецимо, правопис стално мења. Понекад присуствујемо потпуно неоправданом омаловажавању других када неко ко је прочитао да реч санкционисати у речницима има значење потврдити (застарело) упире прстом у онога ко је употребио у значењу казнити, што је такође исправно и далеко чешће и распрострањеније.

А тек што су англицизми страшни несвиклом и нежном уху говорника српског језика! Некада су нам речи попут база, браон, проблематичан, новоградња, убедити, аранжман или стерилан биле означене од најмеродавнијих лингвиста као тешки варваризми који кваре српску језичку културу, па смо се на њих навикли јер за те појаве нисмо имали или створили (потпуно) одговарајуће синониме. Данас је повик на лајковање и бинџовање, као да само то говоримо и радимо. Пре ће бити да само то радимо, те да у том грму лежи зец, а не у рОгОбАтНиМ рЕчИмА и „силовању језика“. А силовање је, иначе, јако лепа и живописна реч.

Неке од заблуда на које нам је лингвиста Павле Ћосић скренуо пажњу или нас подсетио својом изузетно занимљивим приручником изнели смо овде. За остале, још интересантније, мораћете да књигу сами набавите. И силно се забавите, али не само то – рушење заблуда и митова је трка с препонама коју трчимо сваки дан, изнова и изнова. Није Сизифов посао, лепо је, забавно и поучно откривати шта све језик може и како се са њим може. Надам се да смо сагласни у томе. Пардон, да се слажемо.